antoine pesne
Antoine Pesne, född 23 maj 1683 i Paris, Frankrike, död 5 augusti 1757 i Berlin, Preussen, var en fransk målare under rokokon.
Pesne gick i lära hos sin far, målaren Thomas Pesne, samt hos Charles de la Fosse i Paris. Under åren 1705?C1710 företog han en resa i Italien och vistades huvudsakligen i Venedig, där han anslöt sig till Andrea Celesti, vars måleri tydligt påverkade Pesnes tidiga verk.
1710 kallades han av kung Fredrik I av Preussen till Berlin som hovmålare. Därefter företog han under de följande åren kortare resor till hoven i Dessau (1715), Dresden (1718), London (1723) och Paris (1724). 1733 utnämndes Pesne till ledare för konstakademin i Berlin. Han anses vara en viktig förmedlare av den franska konsten till Brandenburg-Preussen. Pesne var i huvudsak verksam som porträttmålare, men han utförde även talrika vägg- och takmålningar för Fredrik den store i de kungliga slotten.
Ett av Pesnes mest berömda konstverk är Dansösen Barbara Campanini (cirka 1745). Detta porträtt med sin lätta och schvungfulla formgivning, det spontana penseldraget och de ljusa, pastelliknande färgerna är karakteristiskt för Pesnes arbeten och för rokokon i allmänhet. På ett virtuost sätt framställer Pesne den med tygblommor dekorerade sidenklänningen. Fredrik den store uppskattade sin hovmålares berömda plein-air-porträtt och lät hänga det på en framträdande plats i sitt arbetsrum i slottet i Berlin.
Related Paintings of antoine pesne :. | Portrait of Anna Orzelska with a pug | Jean Philippe | Self portrait | La barberina | Portrait of the Actress Babette Cochois | Related Artists: Jan Van Chelminski1851-1925
Hayley Lever(28 September 1876 - 6 December 1958) was an Australian-American painter, etcher, lecturer and art teacher.
Richard Hayley Lever was born in Australia on 28 September 1876. Lever demonstrated artistic talent early on, and spent his entire life focusing on this as his craft. LANFRANCO, Giovanni Italian painter (b. 1582, Parma, d. 1647, Roma).
Italian painter and draughtsman. A major figure in the development of the Roman Baroque in the 1620s, he painted many altarpieces and some cabinet pictures, but was notable above all for a number of dome frescoes that are indebted to the works of Correggio; most celebrated is the Assumption of the Virgin (1625-7) in the dome of S Andrea della Valle, Rome. He also influenced the development of art in Naples, where, between 1634 and 1646, he executed a series of vast fresco commissions that look forward to the art of Luca Giordano and Francesco Solimena. A vast number of Lanfranco's preparatory drawings survive, the majority of which are now in the Museo e Gallerie Nazionali di Capodimonte, Naples. Broadly speaking they are of two types: small (up to 200*250 mm) compositional sketches, either in brown pen, with or without brown wash, on white or beige fine paper, or in red chalk, sometimes with red wash, or, more rarely, in black chalk or a combination of both red and black; and slightly larger
|
|
|